Cyklistická sezona startuje. S ní ale přichází i nárůst nehod, nejrizikovější jsou křižovatky

S prvními jarními měsíci přichází v Česku každoroční cyklistický boom. Na silnicích potkáváme cyklisty na silničních nebo městských kolech, v terénu jezdce na horských či trekingových kolech. Elektrokola navíc otevírají svět cyklistiky i seniorům nebo lidem, kteří si dříve na šlapání netroufali.

Města investují do nových cyklostezek. Češi zkrátka kola milují. Podle analýzy Portálu nehod však došlo za posledních 15 let k téměř 62 tisícům nehod s účastí cyklisty. Největším rizikem jsou přitom rušné městské křižovatky – právě tam dochází k nejvážnějším střetům s automobily.

„Cyklista patří mezi nejzranitelnější účastníky silničního provozu – zejména tam, kde se musí o prostor dělit s automobily. A právě zde často dochází k fatálním střetům. Následky bývají vážné. Podle analýzy Portálu nehod za období let 2010–2015 končí téměř tři čtvrtiny cyklistických nehod (73,5 %) lehkým zraněním, více než 9,5 % těžkým zraněním a 1,51 % bohužel smrtí,“ uvedl Jan Chalas ze společnosti DataFriends, která Portál nehod provozuje.

Od roku 2010 do roku 2024 se na českých silnicích stalo téměř 62 tisíc dopravních nehod, při nichž figuroval cyklista. Vyplývá to z aktuální analýzy Portálu nehod, který dlouhodobě sleduje riziková místa na českých komunikacích. Více než třetina všech cyklistických nehod (26,5 tisíce) se obešla bez účasti dalších vozidel nebo osob. Šlo například o pády způsobené nezvládnutým řízením, náhlou zdravotní indispozicí nebo přehlédnutím nerovnosti v terénu. Největší podíl nehod však připadá na střety cyklistů s motorovými vozidly.

Srážky často pramení z domněnek. A ty na silnici neplatí

Nehody mezi cyklisty a řidiči nebývají výsledkem jedné chyby – často jde o souhru několika faktorů. Společným jmenovatelem bývá nedostatečné vnímání druhého. Cyklista předpokládá, že ho řidič vidí. Řidič zase spoléhá na to, že cyklista pojede opatrně. Tento klam obou stran je častou příčinou střetu. Místo vzájemného očekávání by měl na silnici platit princip: „Počítej s nejhorším – a jednej bezpečně.“

„Podle naší analýzy je v téměř 53 % případů příčinou nehody nesprávný způsob jízdy. Druhou nejčastější příčinou, která stojí za bezmála třetinou všech kolizí (28,85 %), je nedání přednosti v jízdě. Typicky jde o situace, kdy cyklista nebo řidič nerespektuje značku ‚Dej přednost v jízděְ‘, odbočuje vlevo bez ohledu na protijedoucí vozidla nebo vjíždí z vedlejší silnice na hlavní bez patřičné opatrnosti,“ uvedla datová analytička Portálu nehod Petra Marková.

Největší riziko je v létě, o víkendu a odpoledne

Nehody cyklistů s automobily nejsou rovnoměrně rozloženy během roku ani dne. Statistiky jasně ukazují, že existují období, kdy riziko výrazně narůstá. Kromě počtu cyklistů na silnicích hrají roli i světelné podmínky, počasí a psychologické faktory, jako je spěch nebo únava.

S příchodem jara roste počet cyklistů – a s tím i pravděpodobnost střetů. Nejčastěji dochází ke kolizím během letních měsíců, kdy je provoz nejhustší. Vrchol nehodovosti přichází v červenci, kdy cyklisté figurují téměř v 8 % všech dopravních nehod. Velmi rizikový je i srpen s podílem 7,39 %. Letní měsíce jsou pro cyklisty nebezpečné – lidé vyrážejí na výlety, jezdí rychleji a často v neznámém terénu. Naopak v zimě je sice cyklistů méně, ale jejich viditelnost bývá horší. Navíc hrozí smyk, podklouznutí a zpomalené reakce – jak u cyklistů, tak u řidičů.

Z pohledu dnů v týdnu je nejvíce nehod hlášeno v pátek. Pokud se ale podíváme na podíl cyklistických nehod vůči celkové nehodovosti, vycházejí jako nejrizikovější víkendy. Právě tehdy tvoří cyklistické nehody přes 5,3 % všech dopravních kolizí – i kvůli většímu množství rekreačních jezdců. Výrazný vliv má i denní doba. Nejvíce cyklistických nehod se odehrává odpoledne mezi 15. a 18. hodinou – tedy v době, kdy je provoz nejhustší, přibývá únavy a soustředění často polevuje.

Kde cyklisté bourají nejčastěji? V čele je Moravskoslezsko, nejrizikovější je ale Zlínský kraj

Data Portálu nehod ukazují, že cyklistické nehody nejsou rovnoměrně rozloženy napříč republikou. Za posledních patnáct let se nejvíce nehod stalo v Moravskoslezském kraji, kde bylo zaznamenáno 8 404 případů. Následují Středočeský kraj (6 506), Jihomoravský (6 477) a Olomoucký kraj (6 079).

„Z pohledu podílu cyklistických nehod na celkové nehodovosti však vychází jako nejrizikovější Zlínský kraj – cyklisté tam figurují v 8,64 % všech dopravních nehod. Nadprůměrné hodnoty vykazují také Olomoucký (7,98 %) a Jihočeský kraj (7,88 %), což naznačuje, že v těchto regionech jsou cyklisté oproti jiným krajům častějšími účastníky kolizí,“ komentuje Petra Marková.

Ještě zajímavější je pohled do konkrétních okresů. Absolutně nejvíce cyklistických nehod bylo zaznamenáno v okrese Olomouc (2 429 případů), dále v Opavě (1 879) a Frýdku-Místku (1 734). Pokud se ale zaměříme na relativní rizikovost, vycházejí nejhůře okresy Břeclav (12,7 %), Hodonín (12,4 %) a Jindřichův Hradec (12,3 %).

„Jde o regiony, kde se jízda na kole těší velké oblibě – často i díky rozvinuté síti vinařských nebo turistických stezek. Kombinace vysokého počtu cyklistů a běžného silničního provozu pak přináší zvýšené riziko střetů,“ vysvětluje Petra Marková z Portálu nehod.

Rizikové křižovatky

A která místa patří mezi nejrizikovější? Podle dat Portálu nehod mají jedno společné – jde o frekventované křižovatky v centrech měst.

Jednou z nich je například kruhový objezd v Prostějově na křižovatce ulic Krasická a V Polích. Krasická ulice je frekventovaný tah navazující na centrum města i další části Prostějova. Křižovatka bývá plná dopravy – od osobních aut přes cyklisty a chodce až po MHD. Za poslední dva roky se zde staly čtyři nehody cyklistů s auty, jejichž příčinou bylo ve všech případech nedání přednosti.

Další rizikovou lokalitu pro cyklisty najdeme v Hradci Králové – konkrétně na křižovatce ulic Pouchovská a Severní, v blízkosti železniční zastávky Hradec Králové. Jde o napojení městské čtvrti na průmyslovou a obchodní zónu. Křižovatka se nachází v oblasti s velmi intenzivním provozem, a to jak osobní, tak nákladní i veřejné dopravy. Za poslední dva roky zde došlo ke třem nehodám cyklistů.

V Praze je pak pro „kolaře“ rizikový zejména kruhový objezd ve Strašnicích – na velmi vytížené ulici V Olšinách, v místě křížení s ulicí Solidarity. Nachází se v hustě obydlené části města, v blízkosti základní školy. Za poslední dva roky zde došlo ke třem nehodám cyklistů a ve všech případech bylo příčinou nehody nedání přednosti v jízdě.

Autor: Ondřej Daňa

Zdroj: portalnehod.cz

Foto: Shutterstock

X
1227 logo
Položky označené hvězdičkou (*) jsou povinné.