Divné, zvláštní, ale i logické dopravní předpisy ze světa. Máte i vlastní tipy?

V každé zemi narazíte na zvyk, pravidlo, předpis či zákon, který většině světa přijde přinejmenším podivný. V rámci dopravních předpisů tomu není jinak. Které jsou nejzvláštnější?

Právní systémy jsou obvykle kontinuální. Postupně se na ně tudíž nabalují stále další a další normy, které reflektují současnou situaci. Těch starých se ovšem zbavujeme jenom málo (nebo vůbec), proto jsou zákoníky a další předpisy často zbytečně komplikované a mnohdy obsahují normy, které jsou už dávno neaktuální.

Jestli si myslíte, že Česko je rájem nelogických zákonů a předpisů, vězte, že ve světě na tom nejsou o moc lépe. Ostatně pojďme si připomenout některé dopravní předpisy, které nejen našincům mohou připadat přinejmenším zvláštní. Některé z nich jsou naopak odrazem selského rozumu, který se přitom při tvorbě pravidel využívá stále méně často.

Flastr za louži

Ve Spojeném království si řidiči musejí dávat pozor na kaluže. Pokud by totiž automobil při jízdě projel louží a postříkal kolemjdoucí, hrozí mu pokuta ve výši 100 až 5000 liber (2960 až 148 tisíc korun) a ztráta bodů.

Přecitlivělí Švýcaři

Obyvatelé téhle alpské země v mnoha ohledech vyhráli jackpot. Švýcarsko totiž patří mezi nejkrásnější, nejbohatší a nejbezpečnější země s jednou z nejvyšších kvalit života na světě. Tyhle benefity jsou ovšem vykoupeny množstvím přísných pravidel, nad kterými nejen trochu rozvolnění Češi kroutí hlavou.

Ve Švýcarsku je například mezi 22. a 7. hodinou zakázáno silně bouchat dveřmi od auta, víkem kapoty či zavazadelníkem. Zapovězeno je také prudké a hlasité zrychlování v nočních hodinách v obydlených oblastech.

Američané jsou sví

Spojené státy jsou mekkou různých podivností a bizárů. Třeba V Youngstownu v Ohiu je nelegální mít prázdnou nádrž. Představitelé města tím chtějí řidiče přimět k tomu, aby obsah nádrže svého vozu měli vždy dostatečně plnou. Auta s prázdnou nádrží by totiž mohla zablokovat křižovatky a ohrožovat tím ostatní účastníky silničního provozu.

V New Jersey zase platí přísné regulace na vydávání personalizovaných registrační značku. Řidič, který je nachytán za řízení v opilosti nebo pokutován kvůli nezodpovědnému řízení, nemůže dalších 10 let o značku na přání zažádat.

Problematické kamery

Zatímco v Česku jsou palubní kamery naprosto standardním (a kvůli bezpečnosti provozu vlastně vítaným) doplňkem, ve zmíněném Švýcarsku s nimi narazíte. K natáčení ostatních totiž musíte mít jejich souhlas, což je v dnešní době, kdy záznamové zařízení v podobě mobilního telefonu nosíme všichni téměř neustále u sebe, dost nepochopitelné.

Nejpřísnější zákaz palubních kamer ale platí pravděpodobně v Portugalsku – nahrávání dalších účastníků provozu je zde zakázáno a samotná kamera nesmí být v autě ani nainstalována. Stejný zákaz platí také v Lucembursku, i když tam jsou kamery v autě povoleny.

V Německu a Belgii jsou palubní kamery sice povolené, ale předpisy jasně určují, za jakých podmínek mohou být nahrávky použity tak, aby bylo zajištěno soukromí lidí na záznamu.

Redukce provozu

Zejména z Asie známe případy, kdy například kvůli hustému provozu či vysoké koncentraci škodlivin ve vzduchu úřady regulují počet aut na silnicích. Manila, hlavní město Filipín, například určuje, které silnice mohou být v jaký den využity. Pokud SPZ auta například končí číslicí 1 nebo 2, tyto vozy nesmí vjet na konkrétní silnice v pondělí od 7 hodin ráno do 19 hodin večer. Někteří řidiči však tento zákon obchází tím, že mají dvě auta a vždy si vybírají to, které má ten den na konkrétní silnici vjezd povolen.

V indonéské Jakartě zase mohou některé ulice nebo silnice využívat pouze auta s minimálně třemi pasažéry.

Na ledě bez pásů

V Estonsku se během zimy tvoří speciální ledové cesty, které v určitých místech umožňují přejetí zamrzlých řek a jezer a zkrácení cesty. Jízdu po ledě však regulují přísné předpisy.

Na ledových cestách je zakázáno předjíždění a řidiči nesmí mít během jízdy zapnuté bezpečnostní pásy. Byť to zní trochu divně, dává to vlastně logiku. V případě prolomení ledu se totiž bez pásu dostanete z auta mnohem dříve, přičemž každá ušetřená sekunda se v tomhle případě počítá (zvlášť v ledové vodě).

Po ledových cestách se také může jezdit pouze za denního světla, a to pouze ve dnech, kdy je minimální viditelnost 300 metrů. Cestování po ledových cestách je naopak zakázáno za mlhy a výrazně snížené viditelnosti.

Sluchátka do auta nepatří

Za volantem tenhle nešvar pozorujeme stále častěji. Kurýři, taxikáři, ale i běžní řidiči si sice k srdci vzali, že za jízdy se telefon u ucha nedrží, sluchátka ovšem nejsou o moc lepší řešení. Sluch je totiž po zraku druhým nejdůležitějším smyslem, který při řízení používáme. Pokud neslyšíme okolní provoz, nemůžeme reagovat například na blížící se záchranku.

Přitom i starší auta již mají ve standardu handsfree, takže není důvod, proč ho nepoužívat. Spárování je otázkou několika desítek sekund.

V Česku za sluchátka můžete na místě dostat pokutu do 1500 Kč, v přestupkovém řízení může sankce vyšplhat na 2000 až 5000 korun.

Ruce i hlavy nechte v autě

V Austrálii je zakázáno vystrkovat z okna jedoucího vozu jakékoliv části těla včetně rukou. Předpis má účastníky silničního provozu chránit před vážnými nehodami například ve chvíli, kdy se dvě auta míjí v těsné blízkosti. Pro tento předpis ale platí jedna výjimka. Když na autě nefungují blinkry, řidič může ostatním řidičům své úmysly signalizovat pažemi.

A co vy? Máte nějaký návrh, který dává logiku, ale zákony na něj zatím nepamatují? Napište nám je do diskuze.

Autor: redakce Auto.cz

Zdroj: auto.cz

X
1227 logo
Položky označené hvězdičkou (*) jsou povinné.