Jak se pozná, že jste dobrý řidič

Masmédia nám předsouvají typického "piráta" jako agresivního manažera z Prahy za volantem černého audi. Není pravda ale někde úplně jinde?

Mezi řidiči se díky neustálé mediální masáži a humlování a tržilování zejména kolem uměle vykonstruované Laciniády vytvořilo domnění, že dobrý a slušný řidič je ten ve starém slabém ojetém autě a špatný řidič je ten v kravatě a černé drahé limuzíně s pražskou značkou (jak kdyby to dnes platilo). Skutečnost je ale úplně jiná a každý soudný člověk musí vědět, že dobrý řidič může sedět v čemkoli, od stopětky po Porsche, stejně tak řidič špatný.

Skutečně je každý, kdo jezdí „pomalu a bezpečně“ dobrý řidič? Jak dokázal průzkum, pomalí řidiči mohou být stejně nebezpeční jako ti bezohlední a agresivní, kteří nakonec svou bezohlednost a agresivitu zpravidla nechají vybublat až v momentě, kdy dojedou bezdůvodně pomalého, ale v jeho očích „bezpečného a hodného“ řidiče. Jestli jste opravdu dobrý řidič, to se ale pozná celkem snadno podle následujících kritérií.

Umíte v autě sedět

Správná poloha za volantem je úplný prazáklad všeho. Nenamlouvejte si polopravdy a mýty o tom, že nepotřebujete držet volant „jako závodník“. Když za volantem nesedíte správně, nejen, že nejste, ale ani nemůžete být dobrý řidič, protože nedokážete auto precizně a přesně ovládat. Zároveň jste v křeči, nemáte přehled o dění kolem sebe a děláte chyby. A tím ohrožujete sebe i ostatní.
Jak se naučit správně sedět v autě? Více v článku Správné sezení za volantem je základ.

Umíte se dívat kolem sebe

Dobrý řidič nekouká na špičku kapoty a neciví s otevřenými ústy na nárazník auta před sebou. Dobrý řidič má přehled o situaci daleko vpředu a také daleko za sebou. Sledujte proto neustále dění v místech, kam dohlédnete, pak tomu můžete lépe přizpůsobit styl jízdy. Správné vedení pohledu vám pomůže i při jízdě zatáčkovitou silnicí, kde pak pojedete mnohem plynuleji. A především díky tomu můžete rychle reagovat na vzniklé situace, protože si vždy necháváte „záložní“ nebo také únikový plán.
Jak se správně dívat? Více v článku Vedení pohledu.

Předvídáte a předcházíte riziku

Kdo nemyslí dopředu a nepředvídá možné důsledky svého konání se vlastně chová jako primitivní živočich. Spolu se správným vedením pohledu si proto mapujte úsek, kudy jedete, a snažte se vytvořit si jakousi virtuální mapu se všemi možnými riziky – horizonty, slepé zatáčky, autobusové zastávky, vjezdy do průmyslových objektů…
Jak se naučit myslet dopředu? Více v článku Předvídání a odhad.

Jezdíte plynule

Zbrklá, zmatená a roztěkaná jízda svědčí o vaší nevyrovnanosti a neschopnosti řídit. Dobrý řidič jede takovým způsobem, jako by jeho auto nemělo brzdy – maximálně plynule a vyrovnaně. Určitě to znáte z dálnice, kdy se snažíte někoho předjet stotřicítkou a on je prvních pět sekund výrazně pomalejší, pak vám ujede, abyste ho za půl minuty zase dojeli. Plynulostí si také snížíte průměrnou spotřebu paliva.
Jak na to? Více v článku Plynulost = rychlost.

Znáte svoje limity

Bez znalosti vlastních hranic a hranic svého auta nikdy nemůžete být dobrý řidič protože se neustále pohybujete na hranici vysokého rizika. Je správné vědět, jaké situace na silnici vás stresují a vyvádějí z míry, pak se jich snažte vyvarovat. Také poznejte své auto a jeho limity přilnavosti – hlavně v zatáčkách a na brzdách. Nepřeceňujte jeho schopnosti a nechtějte po něm zázraky. Dobrý řidič si vždy nechává rezervu.
Jak to nepřehnat? Více v článku Najděte své limity.

Jste slušňák

Dokud se ale nebudete umět chovat svým způsobem rytířsky k ostatním účastníkům provozu, nikdo ve vás lepšího ridiče neuvidí – ani my ne. Naučte se tolerovat drobné přešlapy ostatních a udělejte jim trochu místa. Nevynucujte si za každou cenu své právo přednosti jízdy a snažte se na silnici šířit dobrou náladu.
Jak se ukázat v tom nejlepším světle? Více v článku Buďte slušní k ostatním.

Stačí to?

Ne úplně, protože správný řidič se pozná především podle toho, že se do problémů a krizové situace vůbec nedostane. Právě díky předvídání, vedení pohledu, dobrému odhadu a znalosti vlastních limitů se téměř nikdy na silnici neocitne v situaci, kdy by musel řešit vážné potíže.

Autor: redadakce Autoweb

Zdroj: autoweb.cz

X
1227 logo
Položky označené hvězdičkou (*) jsou povinné.