Mlžení světlometů se netýká jenom starých aut. Jaké jsou příčiny a řešení?

Vlhkost uvnitř světlometů se netýká jen starých aut. Kdy už se jedná o problém?

Moderní světlomety s LED nebo laserovými technologiemi stojí desítky i stovky tisíc, proto se vyplatí vědět, kdy je kondenzace v normě, a kdy už teče do bot. Jak se dají světla opravit a kdy vám je vymění na záruku?

Někdy je vlhkost normální

Drobné množství vlhkosti je normální, zejména při rychlých změnách teplot. Vlhkost může vzniknout podobně, jako se objeví kondenzace na sklenici studeného nápoje v horkém dni. Pokud ale vlhkost uvnitř světlometu nezmizí nebo se objeví kapky vody, je to jasný signál, že něco není v pořádku. V takových případech je nutné se na světlomet podívat podrobněji. Prvním krokem je obvykle zjistit příčinu vlhkosti – může jít o prasklý kryt, poškozené těsnění nebo jiné závady.

Nejčastější příčiny

Jedním z nejběžnějších důvodů vzniku vlhkosti ve světlometech je chybějící nebo poškozená součást světlometu. Typicky jde o chybějící či netěsnící krytky servisních otvorů žárovek, nesprávně namontované těsnění nebo chybějící odvětrávací kolénka. Kolénka jsou klíčová pro ochranu světlometu před vodou a prachem, a pokud jsou poškozená nebo chybí, vede to k tvorbě kondenzace.

Další příčinou může být popraskaný přední kryt světlometu. K tomu často dochází v důsledku rozdílů teplot, například při použití ostřikovačů světlometů v extrémním vedru. U některých modelů aut (typicky AUDI A  C7)může prasknutí vzniknout i při hrubší manipulaci s kapotou. Často jsou světla poškozena zezadu, kromě drobných nehod je často naruší také nešetrná manipulace v servisu.

Odvětrávací systémy

Odvětrávací systémy světlometů fungují na jednoduchém principu. Když světlomet svítí, vytváří se v něm teplo, které uniká otvory na vrchní části světlometu. Zároveň se na spodní straně světla nasává okolní vzduch, jak vysvětluje Tomáš Rada z firmy MJakes.cz, kde světla opravují: „Jde o princip, který funguje podobně jako komín. Spodní otvory umožňují vstup vzduchu, zatímco vrchní otvory slouží k úniku tepla.“ Tento cirkulační systém je navržen tak, aby zabraňoval hromadění vlhkosti ve světlometu. Pokud jsou však otvory ucpané, například pavoučími hnízdy nebo jiným odpadem, odvětrávací systém přestane fungovat, což může vést k tvorbě kondenzace uvnitř.

Ucpání odvětrávacích otvorů je běžný problém, se kterým se autoopravny setkávají. „Jednou jsem z odvětrávání vytáhl celé sršní hnízdo,“ vzpomíná Rada. Důsledky takového ucpání jsou jednoduché: teplý vzduch nemá kam unikat a voda se nemůže odpařit. Tímto způsobem se vlhkost akumuluje a vytváří podmínky pro vznik kondenzace.

Jak vlhkost odstranit

Pokud si majitel vozidla všimne malé kondenzace poprvé, doporučuje se počkat několik dní nebo auto párkrát projet, aby se vlhkost vypařila. Pokud kondenzace přetrvává, je nejlepší světlomet demontovat a prověřit všechny součásti, jako jsou krytky, těsnění a odvětrávací kolénka. Jak říká Tomáš Rada: „Pokud je světlo venku, můžete ho jednoduše nechat na topení nebo použít horkovzdušnou pistoli s nízkou teplotou.“ Horký vzduch pomůže vlhkost odstranit rychleji.

Pokud se ale problém opakuje, je třeba provést tlakový test, který zjistí, kudy se vlhkost do světlometu dostává. Tento test spočívá v aplikování mýdlové vody na světlomet a následném tlakování vzduchem, při kterém lze vidět bubliny tam, kde jsou netěsnosti. Tlakový test je velmi účinný, ale je třeba mít s ním zkušenosti, protože příliš vysoký tlak může světlomet poškodit.

Ovlivňuje vlhkost výkon?

Pokud vlhkost ve světlometu přetrvává, může to vážně ovlivnit výkon světla. Když se přední kryt světlometu zamlží, světlo se nemůže dostat ven a nesvítí správně. Vlhkost může poškodit nejen elektroniku, ale také reflektory a chromování, což vede k rychlému poklesu výkonu světla. U xenonových světlometů může vlhkost urychlit odpadnutí odrazové vrstvy na parabolách, což má za následek pokles svítivosti. A pokud se vlhkost dostane do elektroniky, může způsobit trvalé poškození a celkovou ztrátu funkčnosti světlometu.

Pokud je větší vlhkost přítomna u LED světlometu, může to vést k nevratnému poškození, které není možné opravit. U moderních světlometů není možné všechny jejich součásti měnit a náhradní díly na trhu ani nejsou. Opravy mohou být velmi nákladné, a dokonce nemusí být ani proveditelné.

Nejčastější chyby

Při pokusech o domácí opravu vlhkosti se často dělají základní chyby, které mohou problém zhoršit. „Největší chybou je snažit se provést záplaty místo toho, abyste zjistili skutečnou příčinu,“ varuje Rada. Například vrtání děr do světlometu nebo demontáž krytek žárovek jsou špatným řešením, které může přivést více vody dovnitř. Další častou chybou je použití silikonu na těsnění. „Silikon pouze zakryje problém, ale nevyřeší ho,“ dodává odborník. Při použití fénu nebo horkovzdušné pistole na vysoké teploty může dojít k roztavení nebo deformaci plastových součástí světlometu. To může poškodit nejen světlo, ale i okolní části vozidla.

Záruční plnění

Vlhkost ve světlometu může být záručním problémem, ale pouze v určitých případech. Automobilky kvůli drobné vlhkosti opravy světlometů neprovádí, protože je to považováno za normální jev, zejména při změnách teploty nebo v deštivých podmínkách. Pokud se však vlhkost objeví opakovaně nebo je ve světlometu větší množství vody než obvykle, může to znamenat poruchu, která vyžaduje zásah. 

Pokud je auto stále v záruce a světlomet vykazuje výrobní vadu, může být vyměněn za nový. To platí například v případě poškozeného těsnění nebo vadného odvětrávacího systému, kde chyba není způsobena vnějšími faktory. Pokud je světlo poškozeno nehodou nebo jiným mechanickým poškozením, oprava není pokryta zárukou a náklady jdou na zákazníka, respektive jeho pojišťovnu.

Tomáš Rada, odborník na opravy světlometů: Záleží na typu a značce?

Typ světla ani značka určitě nejsou klíčové příčiny výskytu vlhkosti. Většinou se jedná spíše o jednotlivé modely světel. Typicky náchylné světlomety na tvorbu vlhkosti jsou například Opel Insignia nebo BMW 5 generace F10/F11, kde po pár letech povolí těsnicí lepidlo. Obecně jsou k vlhkosti náchylnější moderní světlomety s LED nebo laser technologií. Tyto světlomety produkují mnohem méně tepla než například žárovky H7 nebo xenonové výbojky. Vlhkosti si potom více všímáme, protože trvá déle, než se vypaří.

Autor: jan Faltýsek

Zdroj: auto.cz

 

X
1227 logo
Položky označené hvězdičkou (*) jsou povinné.