V České republice došlo podle statistiky Portálu nehod v minulém roce k 92 038 dopravním nehodám, při kterých zahynulo 443 lidí a 1 353 dalších si přivodilo těžká zranění. Ocitnout se jako první u vážné nebo méně vážné nehody je pro většinu lidí stresovou situací, která se nedá natrénovat, a jakkoli jsou základní pravidla první pomoci lidem ukazována už od základní školy, často nevědí, co mají dělat, a zbytečně zmatkují.
Začíná to už špatně zvoleným místem pro zastavení u nehody – na nepřehledném místě nebo v nebezpečné vzdálenosti od nehody. „V ideálním případě zastavte až za dopravní nehodou, pokud je místo průjezdné,“ říká Lukáš Hutta, výkonný manažer Asociace Záchranný kruh, která pro tyto případy připravila novou multimediální aplikaci www.prvniunehody.cz. „Vždy zastavte na bezpečném místě pro celou posádku vozu, v maximální možné míře místo označte výstražnými světly, trojúhelníkem, za snížené viditelnosti klidně i baterkou nebo předměty s reflexními prvky.
Jakkoli je důležité pomoci lidem z havarovaných aut, v první řadě je třeba zachovat klid, bezmyšlenkovitě nevyběhnout k nehodě a tím ohrozit ještě sebe nebo lidi ze svého auta. Lukáš Hutta zdůrazňuje, že k havárii je třeba jít vždy v reflexní vestě, kterou si oblečte už v autě: „V ideálním případě stejným způsobem zabezpečte všechny členy posádky svého vozu a snažte se je dostat mimo vůz do bezpečné vzdálenosti a místa od nehody, ideálně za svodidla apod.“
Pak je třeba si dobře rozmyslet postup pomoci postiženým, bezmyšlenkovité pobíhání jen zvyšuje riziko dalších následků, a zavolat pomoc. „Často se stává, že lidé volají dříve svým známým a příbuzným než záchranářům, nebo nedokážou popsat místo nehody,“ pokračuje Lukáš Hutta. „V případě zraněných u nehody se preferuje volání linky Záchranné služby 155, ostatní složky integrovaného záchranného systému si mezi sebou všechny informace předávají. Operátorovi popište co nejlépe místo nehody. Lze použít informace z polohy mobilu, navigací, v ideálním případě použít aplikaci Záchranka.“
Operátor vždy poradí, jak postupovat do příjezdu záchranky, ale člověk se může i sám vyvarovat některých základních chyb. „Lidé se často věnují nejdříve těm, kteří ve voze křičí nebo sténají, stejně tak se bojí vyprostit zraněného z vozu kvůli obavám z poranění páteře,“ popisuje Lukáš Hutta. „Ale právě zranění, kteří nijak nereagují, bývají většinou ve větším ohrožení života.
U zraněného, který nejeví známky života, tedy nekomunikuje s námi, musíme co nejrychleji zjistit stav jeho základních životních funkcí (vědomí, dýchání, krevní oběh) a pokud to lze, tak ho vyprostit z havarovaného vozidla pro následnou první pomoc ještě před příjezdem záchranných složek. V případě doutnajícího vozu také zkuste posoudit příčinou kouře. Bílý kouř většinou znamená, že jde o chladící kapalinu, tmavý kouř ale značí riziko ohně. Proto se pro tyto případy doporučuje vybavit vozidlo hasicím přístrojem.“
S tím vším by měla pomoct online vzdělávací aplikace První u nehody, u jejíhož zrodu stál právě Lukáš Hutta. Tato nová multimediální platforma v prvé řadě připravuje jak řidiče, tak neřidiče, tedy účastníky silničního provozu, na situace, ve kterých se mohou ocitnout jako první u dopravní nehody nebo jiné krizové události a budou muset sami správně zareagovat. Aplikace zároveň zahrnuje i tematiku předcházení dopravním nehodám.
V interaktivní vzdělávací aplikaci „Ty to zvládneš - První u nehody“ se díky pokročilým technologiím (real 3D) představují uživatelům modelové situace vycházející z reálné praxe. Projekt je možné spustit na většině online platforem – mobilním telefonu, tabletu a počítači, včetně možnosti využití virtuální reality (VR brýle).
Uživatel se tak ocitá přímo uprostřed dění nejrůznějších situací, které musí vyřešit, ovlivnit jejich průběh svým počínáním a zajistit, aby jednak nedošlo ke krizové situaci (dopravní nehodě) anebo stanovit správný postup v případě nehody, včetně poskytnutí první pomoci tak, aby došlo k co nejmenším následkům na zdraví postižených.
Umí lidé poskytnout první pomoc? Reportér iDNES.cz vyzkoušel, jak moc ji ovládají | (3:32) | video: iDNES.cz |
Autor: Martin Šidlák
Zdroj: idnes.cz