Celou zemi brzy zasáne sněhová kalamita, která na mnoho řidičů působí jako strašák a pak raději vůbec nikam nevyjíždí. Jenže většina z nás jezdit musí, ať už do práce nebo třeba k lékaři, a nezkušení nebo naopak příliš sebevědomí řidiči pak způsobují nehody.
Přitom vrstva uježděného sněhu na silnici by neměla být chápána jako překážka nebo hrozba, nýbrž jako výzva. Při jisté dávce opatrnosti a sebereflexe tak můžete i s obyčejným autem bezpečně a pohodlně dojet na místo určení a dokonce si můžete jízdu na sněhu i užít. Stačí se držet následujících pokynů.
- Plynulost je základ
Plynulá a jemná práce s volantem i pedály by měla patřit k základním návykům každého řidiče. Suchý asfalt v kombinaci s moderními pneumatikami odpustí i ty nejhorší zlozvyky a nedá vyniknout, jak moc se chybná pozice za volantem a jeho držení do ovládání auta projevuje. Jenže na sněhu pak všechny tyto řidičovy nedostatky vyjdou na povrch a příliš křečovité nebo naopak ledabylé držení volantu jednou rukou už pak nezachrání ani to nejlepší ESP či pohon všech kol. Proto seďte uvolněně, nuťte se dívat daleko před sebe, a soustřeďte se na to, abyste nezatínali svaly na předloktí. Vyhněte se prudkým pohybům. Schválně vyzkoušejte tohle: najděte si rovný, široký úsek, kde vám nic nehrozí, a dupněte na brzdu, jako když se něčeho leknete. Okamžitě začne kopat ABS, ale auto téměř nezpomaluje. A teď to zkuste podruhé s tím, že pedál sešlápnete plynuleji, ale důrazněji – jako by pod ním byl balón, ze kterého chcete vytlačit vzduch. Uvidíte, že i na sněhu tímto způsobem docílíte výrazného zpomalení a někdy se dokonce vůbec nesepne ABS, i když nakonec tlačíte pedál do podlahy plnou silou. Právě plynulost ovládání je důvod, proč někteří řidiči dokážou i na sněhu jezdit relativně rychle, zatímco jiné odmítá auto poslouchat už v rychlosti chůze.2. Předvídejte
Manévry na poslední chvíli jsou na sněhu vyloučeny. Pamatujte, že na sněhu se brzdná dráha přibližně třikrát prodlužuje. Plánujte svoje akce a snažte se jet tak, abyste vůbec nemuseli brzdit. Nikdy nezastavujte pod kopcem, pokud to není absolutně nutné – nemuseli byste se potom rozjet a je jedno, ať už máte předokolku, zadokolku nebo čtyřkolku.Zatáčky si najíždějte vždy od vnější strany, ale na své polovině silnice, a pokud do nich nevidíte, zvolte jen takovou rychlost, jako by zatáčka měla pokračovat ostře za roh. Čtěte povrch silnice – na upravené dálnici není nutné jet krokem, adekvátní rozestupy (pamatujte na pravidlo „dvou sekund“, na sněhu ale raději delší) jsou v tomto případě mnohem důležitější než samotná rychlost jízdy.
3. Nechte prostor ostatním
Odhrnutý sníh na okrajích zužuje jízdní dráhu, takže z jindy široké dopravní tepny se rázem stane úzká okreska. Někteří řidiči pro jistotu jezdí prostředkem, jako kdyby silnice v ten okamžik patřila jen jim. Často jsou tak ve sněhu vyjeté jen tři stopy, přičemž o tu prostřední se dělí auta v obou protiběžných pruzích. Pokud budete sveřepě pokračovat v jízdě vyjetou stopou, i když proti vám jede jiné auto, donutíte jeho řidiče k riskantnímu zpomalení a vjetí hluboko do sněhu na kraji silnice. Chovejte se ohleduplně, včas uberte plyn a zajeďte ke kraji – nemáte o nic větší právo plynulé jízdy než ten, kdo jede proti vám!4. Rozumějte svojí technice
ESP je k nezaplacení, pokud v zatáčce prudce šlápnete na plyn nebo trhnete volantem více, než je zdrávo. Čtyřkolka je k nezaplacení, když potřebujete vyjet prudké stoupání. Jakmile ale vyčerpáte dostupnou přilnavost, k čemuž na sněhu není nikdy daleko, ani ta nejchytřejší elektronika nebo pohon všech kol nic nezmůže. Tady bychom chtěli apelovat zejména na majitele některých čtyřkolek: pokud zrovna neakcelerujete, nemáte žádnou výhodu oproti autům s předním pohonem! Čtyřkolka vám neumožní vyšší rychlost průjezdu zatáčkou a na brzdách je úplně fuk, kolik máte poháněných kol! Naproti tomu ABS může vyřešit nejednu ožehavou situaci, pokud umíte se svým autem zacházet. Jakmile cítíte, že auto po sešlápnutí brzdového pedálu nezpomaluje a pedál vám pulsuje pod nohou, nepovolujte! Naopak, tlačte ho do podlahy, jak nejsilněji můžete. Tak snížíte rychlost nejúčinněji. Doporučujeme vyzkoušet si to někde v ústraní, nejlépe v kombinaci s plynulým bržděním, jak jsme o něm mluvili v bodě 1.5. Počítejte s tím, že nedojedete
Můžete mít své auto v dokonalém technickém stavu, pravidelně absolvovat zimní školy smyku a ovládat jízdu na sněhu jako Juha Kankkunen. Úspěch vaší cesty však nezáleží jen na vás. Pokud už někam vyrazíte uprostřed sněhové kalamity, počítejte s nejhorším. Může se stát cokoli a není nouze o situace, kdy jeden kamion zablokuje celou dálnici. Kvalitní zimní pneumatiky s dostatečně hlubokým vzorkem a sněhové řetězy v kufru považujeme za samozřejmost. Dbejte ale i na to, abyste měli dost paliva v nádrži pro dlouhé stání v koloně, vezměte si na cestu nějaké jídlo a pití a nevyrážejte jen v lehkém oblečení, třebaže cestujete „ode dveří ke dveřím“. Až budete čekat uprostřed D1 na vyproštění kamionu, bude se vám nafta v nádrži, kousek čokolády v kapse a teplá bunda na sobě zatraceně hodit.A jeden bonusový tip na závěr: Pokud si nejste absolutně jisti sami sebou nebo stavem svého auta, raději nikam nejezděte. Svět se nezboří. Koneckonců, na světě je jen málo lepších výmluv, proč vynechat návštěvu u tchýně, než celorepubliková sněhová kalamita.
Autor: redakce autoweb.cz - Zdroj: autoweb.cz