Podvody na STK nekončí: Tragické kontroly ukázaly, že 4 z 5 aut nepatří na silnici

Nelichotivá zjištění kontrol technického stavu vozidel a jejich emisí pokračují. Odhalily je nové výsledky Ministerstva dopravy na základě inspekcí přímo v terénu.

Ministerstvo dopravy si společně s kontrolory v loňském roce konečně výrazněji vyšláplo na řidiče, jejichž vozy nesplňují limity emisí či technické způsobilosti vozidla. Kromě vozidel přímo na silnici se kontroly během loňského roku týkaly i přímo stanic STK a SME, kde kontroloři odhalili mnohá pochybení. Došlo dokonce na zavírání některých stanic.

4 z 5 aut nepatří na silnici

Ministerstvo nyní odhalilo výsledky kontrol měření emisí aut v terénu. Nutno uznat, že nejde o nic lichotivého. Kontroloři ruku v ruce s policisty kontrolovali do konce listopadu 2024  na 534 vozidel. Kontroloval se jejich technický stav a došlo i na měření emisí.

Výsledky nejsou vůbec dobré, neboť se podíl špatných výsledků navýšil oproti roku 2023. I když je nutné brát v potaz, že v roce 2024 se počty kontrol skutečně zintenzivnily, takže porovnání meziročních dat není zcela validní. Z 534 vozů kontrolovaných v roce 2024 každopádně nevyhovělo podmínkám kontrolorů 399 z nich, tedy 75 procent. Pro zjednodušení tak můžeme zaokrouhlit čísla tak, že neprošla víceméně 4 vozidla z 5 zastavených.

Podezřelé vozy

Policisté nicméně varují před tím, aby se tato statistika zobecňovala. Vytipování totiž probíhá dosti cíleně u vozů, které vyvolávají u kontrolorů výraznější podezření. Tj. jejich zevnějšek zavdává důvod ke kontrole, případně se z auta kouří tak, že je vysoce pravděpodobné, že nesplní limity emisí. Takovým vozům je po kontrole omezena platnost technické kontroly do maximální lhůty 30 dní. Vozidlo následně musí podstoupit novou kontrolu na STK či SME.

V současnosti provádí kontroly v terénu tři mobilní jednotky, jež spadají pod Centrum služeb pro silniční dopravu. Ta prochází v současnosti transformací na Inspekci silniční dopravy. Aktuálně kontrolory stále doprovází policie, po změně na Inspekci silniční dopravy však kontrolorům narostou pravomoci a vystačí si již sami. Inspekce získá povolení k zastavení, ukládání pokut na místě či vybírání kauce. Obdrží rovněž možnost odebrání dokladů i SPZ.

Kontroly u STK

Inspektoři navíc zahájí kontroly v blízkosti samotných STK, čímž se zvýší pravděpodobnost odhalení nepoctivých stanic. Ministr dopravy Martin Kupka chystá výrazně snížení tolerance „přešlapů“ na stanicích. Víceméně plánuje zavedení pravidla, kdy po dvou porušeních předpisů technik zastaví svou činnost.

Ministerstvo již dříve uzavřelo dvě provozovny v Lipníku nad Bečvou a Olomouci. Ve stanici v Lipníku nad Bečvou byla objevena neschválená zařízení se záměrem ovlivnění výsledku měření. V olomoucké stanici se technici přiznali k použití neschváleného opacimetru, který má na starost měření kouřivosti výfukových zplodin. Stanice přitom měla i funkční opacimetr s neporušenými plombami a technici během kontroly prokázali, že postup umí dodržet. Nicméně používají zmanipulované přístroje.

Podle mluvčího ministerstva dopravy bylo před uzavřením prvních stanic v Česku aktivních 393 veřejných a 11 neveřejných STK a 1034 stanic měření emisí. Právě SME jsou velkým kamenem úrazu. V roce 2023 došlo ke kontrole pěti SME a deseti STK a výsledkem byla zastavená činnost dvou SME. Loni došlo před výše uvedenými akcemi rovněž k zastavení činnosti dvou SME po kontrole tří těchto stanic a čtyřech STK.

 

Autor: Petr Semecký

Zdroj: autoweb.cz

 

X
1227 logo
Položky označené hvězdičkou (*) jsou povinné.