Obecné prohlášení říkající, že vysoká rychlost je nebezpečná a zabíjí, může být pro některé řidiče poněkud nicneříkající. Proto je potřeba být konkrétnější. Z policejních statistik vyplývá, že vysoká rychlost v loňském roce stála za každou třetí nehodou. A v důsledku těchto nehod zbytečně zemřelo 148 lidí.
Přesto polovina dotázaných řidičů přiznává, že povolenou rychlost pravidelně překračuje. Česká asociace pojišťoven i letos v dubnu ve velkém upozorňuje na zbytečný spěch za volantem a riskantní honbu za pár minutami navíc. Samotný „Národní den bez spěchu“ letos připadá na 23. dubna.
Mladí ve starších autech
„Ve spěchu děláme chyby. A na silnici mají chyby fatální následky. Nepřiměřená rychlost způsobila v posledních 15 letech přes 205 tisíc dopravních nehod a stála život více než třem tisícům lidí. To je, jako kdyby zmizelo celé menší město. Každý z těch životů měl větší cenu než pár minut, které se někdo snažil dohnat,“ říká Jan Matoušek, ředitel České asociace pojišťoven, a dodává: „Žijeme v opravdu hektické době, v nepřetržitém závodu s ručičkou na hodinách a snažíme se stihnout nemožné.
Je to právě spěch, který je podle průzkumu České asociace pojišťoven hlavním důvodem, proč řidiči překračují povolenou rychlost.“ Z těch více než 200 tisíc nehod skončilo 77 659 vážnými následky. Podle statistik je navíc nepřiměřená rychlost na vině u téměř 15 % všech nehod, a dokonce u více než 36 % těch, které skončily smrtí. Paradoxem zůstává, že 58 % veřejnosti považuje rychlou jízdu za velmi nebezpečnou.
„Většina řidičů faktor nepřiměřené rychlosti stále podceňuje. Obzvlášť nebezpečná je pak nepřiměřená rychlost ve směrových obloucích, to znamená v zatáčkách a v jejich bezprostředním okolí. Tato situace je kritická především na silnicích I. a II. třídy na území ležícím mimo zastavěné území obce. Řidiči také nepřizpůsobují rychlost na mokru, či v nepřehledných úsecích. Dodržování rychlostního limitu na území obce by vzhledem ke stále vysokému počtu smrtelných nehod s chodci mělo být samozřejmostí,“ řekl vedoucí oddělení BESIP ministerstva dopravy Tomáš Neřold.
Policejní statistiky také ukázaly, že mezi nejrizikovější kraje patří Plzeňský a Jihočeský, kde nepřiměřená rychlost stojí za každou pátou nehodou. A nejrizikovější skupinou řidičů jsou dlouhodobě ti mladí, kteří až příliš často pouští za volant své ego v kombinaci s nezkušeností. Jde především o řidiče mezi 18 a 24 lety, kteří navíc často řídí starší auta bez bezpečnostních systémů.
Nepřiměřenou rychlost stále podceňujeme
„Obzvlášť nebezpečná je pak nepřiměřená rychlost ve směrových obloucích, to znamená v zatáčkách a v jejich bezprostředním okolí. Tato situace je kritická především na silnicích I. a II. třídy na území ležícím mimo zastavěné území obce. Řidiči také nepřizpůsobují rychlost na mokru, či v nepřehledných úsecích. Dodržování rychlostního limitu na území obce by vzhledem ke stále vysokému počtu smrtelných nehod s chodci mělo být samozřejmostí,“ řekl vedoucí oddělení BESIP ministerstva dopravy Tomáš Neřold.
Policejní statistiky také ukázaly, že mezi nejrizikovější kraje patří Plzeňský a Jihočeský, kde nepřiměřená rychlost stojí za každou pátou nehodou. A nejrizikovější skupinou řidičů jsou dlouhodobě ti mladí, kteří až příliš často pouští za volant své ego v kombinaci s nezkušeností. Jde především o řidiče mezi 18 a 24 lety, kteří navíc často řídí starší auta bez bezpečnostních systémů.
Celá iniciativa, která má za cíl tyto statistiky změnit, navazuje na úspěšný projekt 13 MINUT. Cílem je podnítit veřejnost k zamyšlení se nad nebezpečími, která přináší nepřiměřená rychlost a spěch za volantem. Jde o výzvu všem řidičům, aby zpomalili a přemýšleli o tom, zda skutečně potřebují kvůli spěchu riskovat své zdraví i zdraví ostatních.
Součástí kampaně je také dokumentární film 13 MINUT Víta Klusáka, který zachycuje skutečné příběhy lidí, jimž spěch za volantem nenávratně změnil život.
„K zapojení do iniciativy oslovujeme nejrůznější firmy, školy, úřady i známé osobnosti. Každý, kdo se ztotožňuje s myšlenkou, že dohánět čas za volantem je zbytečný hazard, se k nám může přidat, stačí se na nás obrátit nebo sdílet náš manifest na sociálních sítích. Pevně věřím, že i letos překvapíme rozmanitostí aktivit zapojených partnerů,“ dodává Milada Veselá, vedoucí komunikace České asociace pojišťoven. Symbolické zpoždění se v posledních letech podařilo propsat do začátku fotbalových zápasů nebo divadelních představení, ale i zahájení školního vyučování.
Upozornění na alarmující statistiky obětí dopravních nehod vloni symbolizovalo i zastavení hodin a vyzvánění smrtky na pražském orloji. Firmy se připojují nejen vlastními akcemi, ale třeba formou posunutí pravidelných porad o pár minut.
Kampaň můžete od začátku dubna vidět na českých silnicích, ulicích i v budovách významných institucí. „Národní den bez spěchu připomíná důležitou věc – že největší hodnotu má život, a ne ušetřených pár minut. Podobné preventivní kampaně vždy moc ráda podpořím. Žijeme ve světě, ve kterém jsme pod neustálým tlakem výkonu a rychlosti a zapomínáme, že právě klid, ohleduplnost a rozvaha jsou klíčové pro to, abychom chránili nejen svoje zdraví, ale i zdraví lidí kolem nás. Zpomalit nebo zastavit se není slabost – je to síla, která může zachránit život,“ říká Alexandra Udženija, náměstkyně primátora hlavního města Prahy.
Autor: Anna Russová
Zdroj: idnes.cz