Povinné ručení se mění. Zelenou kartu nezahazujte, pozor na placení

Nový zákon o povinném ručení 30/2024 Sb. vešel v platnost už 1. dubna letošního roku a motoristům a pojišťovnám přinesl hned několik změn.

Jednou z nejzásadnějších změn v povinném ručení je přenesení odpovědnosti za sjednání povinného ručení na provozovatele. Dosud totiž měl odpovědnost vlastník vozidla. Dále v letošním roce dochází ke zvýšení minimálních limitů pro škody na majetku i na zdraví z 35 na 50 milionů Kč. Nově od dubna také platí povinnost sjednání povinného ručení pro vozidla s rychlostí nad 25 km/h nebo taková vozidla, která mají hmotnost vyšší než 25 kg a současně maximální rychlost vyšší než 14 km/h.

Změny od 1. října 2024

Další změny přichází s 1. říjnem 2024, kdy se zavádí povinnost pro pojišťovny v podobě předávání dat v reálném čase, jemuž se přezdívá „online“. Tato povinnost přináší pozitiva i negativa. Příjemnější je bezpochyby nyní již nulový stres ohledně vození zelené karty neustále s sebou. Policie ČR či registr vozidel si nyní při běžných úkonech, jako jsou silniční kontroly či kontrola pojištění, mohou veškerá data sesbírat online. Pro řidiče tudíž platí, že zelenou kartu nemusí mít u sebe ani ve fyzické, ani v elektronické podobě.

Upozorňujeme však, že tato změna skutečně platí pouze pro ČR. Pro cesty do zahraničí se stále doporučuje mít u sebe zelenou kartu v listinné podobě. Od 1. ledna 2025 nicméně zřejmě vstoupí na území Evropské unie v platnost povinnost se prokázat jen elektronickou verzí zelené karty. Pojišťovny logicky hodlají zelené karty klientům nadále posílat jak v listinné, tak elektronické podobě, aby se klienti vyhnuli při cestách do zahraničí problémům.

Změny ve sjednání pojistných smluv

S online režimem se nicméně pojí i změny ve sjednávání smluv s pojišťovnami. Pojišťovny jsou nyní povinné o vzniku pojištění informovat v reálném čase a je tudíž nezbytné tomu přizpůsobit i proces sjednání pojištění. Povinné ručení se aktuálně sjednává dvěma způsoby:

Tím prvním je akceptace podpisem. Jde o klasický proces sjednání pojištění, kde je možné povinné ručení akceptovat podpisem. Ten bude primárně podporován v elektronické podobě. Elektronická podoba podpisu přitom může být zajištěna v podobě různých podpisových či autorizačních aplikací, formou potvrzení kódů z SMS nebo i pomocí biometrických podpisů (podpis na destičce, přenesený do počítače).

Zde však dodejme, že k podpisu musí vždy dojít před dnem počátku pojištění. Pokud tedy chcete, aby smlouva platila ještě tentýž den, lhůta na podpis je do půlnoci samotného dne. Pakliže chcete počátek nechat na zítřek či na další dny, deadline podpisu bude do půlnoci před dnem počátku platnosti smlouvy.

Důležitá je včasná platba

Druhým způsobem sjednání povinného ručení je tzv. akceptace zaplacením, kdy je klíčem ke vzniku pojištění, tedy potvrzení pojistné smlouvy, úkon platby. Důležité v tomto případě je, že za zaplacení se nepovažuje vaše odeslání částky, ale přijetí na straně pojišťovny. Velmi tedy zvažte použitou metodu platby, neboť ne každá banka dokáže přijmout platbu obratem a ne každá platbu obratem doručí.

Změny ve sjednání pojistných smluv

S online režimem se nicméně pojí i změny ve sjednávání smluv s pojišťovnami. Pojišťovny jsou nyní povinné o vzniku pojištění informovat v reálném čase a je tudíž nezbytné tomu přizpůsobit i proces sjednání pojištění. Povinné ručení se aktuálně sjednává dvěma způsoby:

Tím prvním je akceptace podpisem. Jde o klasický proces sjednání pojištění, kde je možné povinné ručení akceptovat podpisem. Ten bude primárně podporován v elektronické podobě. Elektronická podoba podpisu přitom může být zajištěna v podobě různých podpisových či autorizačních aplikací, formou potvrzení kódů z SMS nebo i pomocí biometrických podpisů (podpis na destičce, přenesený do počítače).

Zde však dodejme, že k podpisu musí vždy dojít před dnem počátku pojištění. Pokud tedy chcete, aby smlouva platila ještě tentýž den, lhůta na podpis je do půlnoci samotného dne. Pakliže chcete počátek nechat na zítřek či na další dny, deadline podpisu bude do půlnoci před dnem počátku platnosti smlouvy.

Důležitá je včasná platba

Druhým způsobem sjednání povinného ručení je tzv. akceptace zaplacením, kdy je klíčem ke vzniku pojištění, tedy potvrzení pojistné smlouvy, úkon platby. Důležité v tomto případě je, že za zaplacení se nepovažuje vaše odeslání částky, ale přijetí na straně pojišťovny. Velmi tedy zvažte použitou metodu platby, neboť ne každá banka dokáže přijmout platbu obratem a ne každá platbu obratem doručí.

Změny ve sjednání pojistných smluv

S online režimem se nicméně pojí i změny ve sjednávání smluv s pojišťovnami. Pojišťovny jsou nyní povinné o vzniku pojištění informovat v reálném čase a je tudíž nezbytné tomu přizpůsobit i proces sjednání pojištění. Povinné ručení se aktuálně sjednává dvěma způsoby:

Tím prvním je akceptace podpisem. Jde o klasický proces sjednání pojištění, kde je možné povinné ručení akceptovat podpisem. Ten bude primárně podporován v elektronické podobě. Elektronická podoba podpisu přitom může být zajištěna v podobě různých podpisových či autorizačních aplikací, formou potvrzení kódů z SMS nebo i pomocí biometrických podpisů (podpis na destičce, přenesený do počítače).

Zde však dodejme, že k podpisu musí vždy dojít před dnem počátku pojištění. Pokud tedy chcete, aby smlouva platila ještě tentýž den, lhůta na podpis je do půlnoci samotného dne. Pakliže chcete počátek nechat na zítřek či na další dny, deadline podpisu bude do půlnoci před dnem počátku platnosti smlouvy.

Důležitá je včasná platba

Druhým způsobem sjednání povinného ručení je tzv. akceptace zaplacením, kdy je klíčem ke vzniku pojištění, tedy potvrzení pojistné smlouvy, úkon platby. Důležité v tomto případě je, že za zaplacení se nepovažuje vaše odeslání částky, ale přijetí na straně pojišťovny. Velmi tedy zvažte použitou metodu platby, neboť ne každá banka dokáže přijmout platbu obratem a ne každá platbu obratem doručí.

Proto se ostatně nedoporučuje platba bankovním převodem, kde připsání částky na účet pojišťovny obvykle trvá nejméně do následujícího dne. Pojišťovny tak doporučují k tomuto způsobu přistoupit jen v případě, že chcete počátek smlouvy nastavit až za několik dní. Kupříkladu Generali Česká pojišťovna doporučuje začátek platnosti při platbě převodem až za 12 dní. V případě okamžitého zahájení platnosti či do 11 dnů jasně stanoví prioritu platební brány. Zde totiž k převodu dochází skutečně okamžitě, čímž se pojištění stává platným doslova v řádech vteřin. Pakliže klient skrze bránu nezaplatí, je vygenerovaný návrh smlouvy zneplatněn a klient sjednává pojištění znovu.

Další výhody změn v pojištění motorových vozidel

Online režim přináší i další výhody pro motoristy. Díky propojení s registrem vozidel kupříkladu pojišťovny získávají přístup k informacím o změnách na vozidlech. Některé změny navíc mohou provést bez nutnosti žádosti ze strany klienta. Jde o změny registračních značek a čísel technických průkazů (v případech ztráty či odcizení). A dále o úplné či dočasné vyřazení vozidla z provozu.

Autor: Petr Semecký

Zdroj: autoweb.cz

 

X
1227 logo
Položky označené hvězdičkou (*) jsou povinné.