Od začátku letošního roku se v Česku setkáváme s novým režimem L17. Novopečení řidiči si tak mohou zažádat o řidičské oprávnění skupiny B už od věku 17 let, avšak musí absolvovat klasický výcvik v autoškole, včetně závěrečných zkoušek, a před dosažením plnoletosti smí řídit výhradně pod dohledem konkrétního řidiče, tzv. mentora. Tím je nejčastěji někdo z rodičů a musí splňovat kvalifikační předpoklady. Absolutní většina z nás respektuje své rodiče jako zkušenější osoby i řidiče, ale nejnovější výzkum britské autoškoly odhaluje, že v tom druhém se často můžeme splést. Největší britská autoškola Young Driver serozhodla zavést nové speciální lekce řízení pro rodiče svých žáků, kteří si chtějí osvěžit své řidičské dovednosti, a na základě toho zjišťuje, jaké špatné návyky od nich mohou jejich děti pochytit.
A až šokující je zjištění, že výsledky průzkumu jsou takové, že z více než 2270 rodičů si pouze 13 procent z nich myslí, že jsou dobrým vzorem pro své děti, pokud jde o řidičské dovednosti. Naše nejbližší osoby, které nám pravidelně říkají, ať do svého cíle jedeme bezpečně a řídíme správně, tak samy často mají máslo na hlavě. Ne vždy jsou tak dobrými řidiči, jako si o nich už od dětství myslíme.
Z výsledku nejnovější britské studie si tak můžeme vzít ponaučení. Nikdy bychom se jako řidiči neměli přestat vyvíjet a učit nové dovednosti. Je chyba zamrznout se základními návyky z autoškoly. Stále se totiž musíme učit nové věci. Každodenní provoz okolo nás houstne, auta zrychlují a často vytváří pocit falešného bezpečí. Nesmíme však věřit asistenčním a bezpečnostním systémům, protože to vše naopak spoléhá na nás a to, že umíme nějak obstojně řídit.
Autor: Lukáš Volšický
Zdroj: auto.cz