Víte, co znamenají blikající brzdová světla? Až je uvidíte u auta před vámi, okamžitě reagujte! Blíží se totiž malér…

Čas od času moderní auta své řidiče překvapí nějakou tou asistenční funkcí, o které neměli ani tušení. Občas sice jde o ne moc příjemná zjištění, nicméně jsou situace, kdy je taková skrytá „fíčura“ k užitku. Tušíte tedy, co značí blikající brzdová světla a co byste měli po jejich spatření dělat?

Říká se jim dynamická brzdová světla a jsou pro velkosériově vyráběná auta s globální homologací povinná. Na rozdíl od superotravného hlásiče překročení načtené rychlosti jde ovšem o systém, který ve finále pomáhá.

Zeptali jsme se specialistů od BMW i Škoda Auto, co ony blikající brzdovky vlastně znamenají, jestli jsou za příplatek, a také vám povíme, jak byste se po jejich spatření měli chovat.

V lednu 2010 vstoupila v Evropě v platnost nová legislativa pro dynamická brzdová světla, která stanovila signál nouzového/krizového zastavení (signál pro krizové brzdění). Ten je složen z blikajících brzdových světel a následně aktivovaných výstražných světel (všechny blinkry). Jde o standardní výbavu, takže se za ni nepřiplácí, což potvrdili zástupci BMW i Škoda Auto.

Signál blikajících brzdovek slouží k tomu, aby upozornil ty za vámi, že náhle a prudce brzdíte. Že jste šli skutečně na plné brzdy a vaše auto rapidně zpomaluje. Nikoli, že vás zaujal poutač na levné kuře z Kauflandu a vy si lehce přibrzdili před odbočkou na parking.

U BMW se dynamické brzdovky při prudkém krizovém brzdění aktivují od 50 km/h a výše. Škodovka udává od 80 km/h s uvedenou podmínkou, že systém ABS musí vyhodnotit potřebu zasáhnout do brzdění řidiče.

Jakmile se rychlost auta nebo brzdná intenzita dostatečně sníží / auto zastaví, brzdová světla svítí opět trvale (neblikají). Systém funguje zcela automaticky.

Co tedy dělat? Reagovat snížením rychlosti v závislosti na odstupu od auta s blikajícími brzdovkami před vámi. Zejména na dálnicích jde o potenciální maléry, protože tam se jezdí rychle a brzdí déle. Z lektorské praxe na polygonu ovšem musíme kvůli čistému svědomí napsat, že řada řidičů správně krizově brzdit ani neumí, protože je to dosud NIKDO nenaučil.

Autor: Jan Majurník

Zdroj: garaz.cz

X
1227 logo
Položky označené hvězdičkou (*) jsou povinné.