První otázkou motocyklu v zimě je olej. Názory na to, kdy ho vyměnit, se liší. Někteří odborníci doporučují nechat starý olej v motoru přes zimu a vyměnit ho až na jaře. Starý sice může obsahovat určité nečistoty, ale výměna oleje až po zimě zaručí, že motor bude na začátku nové sezony startovat na čerstvé, nezoxidované mazivo. Jaroslav Hvasta, technik z CFMOTO, k tomu dodává: „Olej během sezony přirozeně degraduje. Když ho měníte na jaře, máte jistotu, že motor hned od začátku dostane to nejlepší.“
Zejména v případě starších strojů je však rozšířený názor, že výměna oleje na konci sezony může být rozumným krokem, pokud chcete předejít problémům s usazeninami a korozi. V oleji se mohou držet nečistoty, které by přes zimu zejména u neudržovaných strojů zanesly motor.
Karburátor
U starších motorek s karburátorem je příprava na zimu složitější. Největší riziko spočívá v palivovém systému. Moderní benziny totiž obsahují biosložky, které se časem rozpadají a mohou způsobit usazeniny. Dřívější benziny, například z 90. let, byly stabilnější, tudíž karburátory nezalepovaly. Dnes je situace jiná, jak potvrzuje Jaroslav Hvasta: „Dřívější benziny vydržely bez problémů i tři roky v kanystru, dnešní směsi jsou naopak velmi citlivé na oxidaci.“
Před zimou je nutné karburátory vypustit. Pokud benzin v systému zůstane, biosložky mohou v kombinaci s vlhkostí vytvořit gumovité usazeniny, které zanesou trysky a omezí funkčnost motoru. Doporučujeme také nádrž zcela naplnit vysokooktanovým benzinem, který neobsahuje biosložky a lépe odolává stárnutí. Doplňte jej až po víčko nádrže, aby se minimalizovala možnost vzniku kondenzátu a koroze v nádrži.
Vstřikování
Moderní motorky s elektronickým vstřikováním benzinu jsou na zazimování méně náročné. Díky elektronickému systému dávkování paliva jsou odolnější vůči problémům, které trápí karburátorové stroje. Snadnější je také následné startování díky automatickému sytiči, který palivo správně nadávkuje na základě teploty a dalších faktorů. Přesto je dobré dbát na několik klíčových kroků.
Baterii odpojte a uložte do tepla, například do místnosti s teplotou kolem 15 až 20 °C. Pokud máte inteligentní udržovací nabíječku, můžete mít akumulátor připojený ve stroji. Je nutné zabránit hlubokému vybití, které by mohlo zkrátit životnost baterie. Palivová nádrž by měla být také naplněna prémiovým benzinem s vyšším oktanovým číslem. To pomáhá minimalizovat usazeniny v palivovém systému a snížit riziko „zakysnutí“ vstřikovačů.
Pokud motorku plánujete odstavit na delší dobu, rozhodně neponechávejte v systému běžný 95oktanový benzin s biosložkami. Zcela prázdná nádrž potom může začít korodovat. Nezapomeňte ani na chladicí kapalinu, pokud nechladí vzduch. Její hustotu změřte hustoměrem, nejlépe zhruba při teplotě 20 °C. Jestliže vám vycházejí jiné než doporučené hodnoty, kapalinu raději vyměňte.
Čtyřkolky
Zatímco mnoho motorek přes zimu odpočívá, čtyřkolky často slouží při odhrnování sněhu nebo jiných sezonních pracovních činnostech. Pokud však čtyřkolku na zimu odstavujete, její zazimování se v zásadě neliší od motorky. Jestliže ji budete používat i v mrazech, můžete se spolehnout na standardní chladicí kapalinu, která bývá odolná až do teplot kolem –38 °C. Brzdová kapalina ani další provozní kapaliny obvykle nevyžadují úpravy, protože jsou navrženy pro široký rozsah teplot.
Zásadní je důkladné očištění po každém výletu prosolenou břečkou. V různých zákoutích čtyřkolky se totiž drží klidně měsíc, což může způsobovat korozi. Specialitou čtyřkolek je možnost osazení sněžnými pásy. Jejich použití sníží maximální rychlost asi o 40 %, ale ve sněhu nemají konkurenci. K těm homologovaným dostanete malý technický průkaz. A pokud nemají karbidové hroty, můžete s nimi bez problémů a legálně jezdit i po asfaltu.
Zimní provoz
Při zimní jízdě je klíčové prohřívání motoru, používání správných pneumatik a kvalitní ochranné oblečení. Na sezonní provoz se hodí pneumatiky s hlubším vzorkem – ideálně univerzální nebo lehce offroadové, které zajistí lepší přilnavost na sněhu a blátě. Motorce samotné prospívá důkladné prohřátí před jízdou, ať už je stará, nebo nová. V mrazech nechte motor běžet na volnoběh alespoň pět minut, aby se olej dostatečně ohřál a mohl chránit všechny pohyblivé části. Není to tedy jako u moderních aut, kde se doporučuje rovnou vyrazit, protože na volnoběh se skoro neohřejí.
Opomíjeným faktem je, že vlivem velkého mrazu tuhne olejová náplň v tlumičích, které mohou až nesnesitelně ztvrdnout. Důležitá je také jezdecká výbava. V zimě oceníte vyhřívané gripy a sedadlo. Zazimování motorky či čtyřkolky není složitý proces, ale vyžaduje důslednost. Moderní stroje mají díky elektronickému vstřikování a pokročilým materiálům méně problémů než jejich starší protějšky, ale základní pravidla jako péče o olej a palivo zůstávají stejná. Jak říká Jaroslav Hvasta: „Zimní jízda může být skvělý zážitek, když máte stroj i sebe správně připravené.“
Správné startování
Nejprve se ujistěte, že baterie je plně nabitá. V případě starších motorek motor nejprve několikrát protočte na volnoběh bez sytiče, aby palivová směs byla správně dávkována. Teprve pokud motor stále nenaskočí, aktivujte sytič a zkuste znovu. Vždy startujte bez prudkého přidávání plynu – moderní motory s elektronickým vstřikováním toto chování nevyžadují a u starších modelů to může přispět k „přechlastání“. Přesycený motor se pozná podle toho, že opakované pokusy o startování vedou pouze k neúspěšným zábleskům, případně se motor úplně dusí. Potom je někdy nutné svíčky očistit či vyměnit, což situaci komplikuje. Jakmile motor naskočí, nechte jej několik minut běžet na volnoběh, aby se olej rovnoměrně ohřál a zajistil správné mazání všech pohyblivých částí.
Jaroslav Hvasta, technik CFMOTO: Jaké tlaky
Zimní provoz vyžaduje správné nahuštění pneumatik. U strojů enduro je běžné snížit tlak v pneumatikách pro lepší trakci v terénu, ale na silnici se naopak doporučuje tlak zvýšit, protože pneumatiky se v zimě méně zahřívají. Na silnici v zimním období doporučujeme nastavit tlak na 2,5 baru. Při nižších teplotách se pneumatiky tolik nezahřívají jako v létě. S rostoucí teplotou se zvyšuje i tlak v nich. Proto je důležité v zimě nastavit tlak tak, aby odpovídal optimální úrovni, kterou byste měli mít za běžných podmínek.
Autor: Jan Faltýsek
Zdroj: auto.cz